Standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3


Standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3

 

I.Wprowadzenie

 

Zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3[1] określone zostały standardy dotyczące pracy z dzieckiem oraz bezpieczeństwa dzieci i personelu zatrudnionego w żłobku. Dokument reguluje też zasady organizacji pracy, monitoringu i ewaluacji oraz współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami.

Z opublikowanych przepisów wynika, że osoby sprawujące opiekę nad dziećmi mają zapewnić komfortową i bezpieczną atmosferę „w szczególności przez towarzyszenie społeczne i towarzyszenie dziecku w rozwoju charakteryzujące się podmiotowym traktowaniem dziecka, okazywaniem szacunku, podejmowaniem niedyrektywnych działań, nawiązywaniem pozytywnych relacji i budowaniem zaufania dziecka”.

Do obowiązków opiekuna należy podejmowanie działań związanych z rozwojem u dzieci umiejętności motorycznych i językowych, kompetencji poznawczych i sensorycznych oraz umiejętności samoobsługi.

Określone w rozporządzeniu standardy dotyczące bezpieczeństwa dzieci obejmują: procedury zapobiegania wypadkom podczas pobytu dzieci w instytucjach opieki, a także rozprzestrzenianiu się chorób wśród dzieci, personelu zatrudnionego w żłobku lub klubie dziecięcym i dziennych opiekunów, procedury postępowania w razie wypadku dziecka oraz procedury określające zasady pobytu.

Standardy opieki sprawowanej nad dziećmi zgodnie z zapisami rozporządzenia będą realizowane w formie przyjętego przez Burmistrza Miasta Wojkowice - planu opiekuńczo- wychowawczo-edukacyjnego.

 

Zgodnie z powyższymi wytycznymi w Żłobku Miejskim „Figielkowo” zostały wypracowane Standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3, do których przestrzegania zobowiązani są wszyscy pracownicy, rodzice i dzieci.

 

II.STANDARDY DOTYCZACE PRACY Z DZIECKIEM

 

1.Komfortowa i bezpieczna atmosfera podczas pobytu dziecka w żłobku

  • Pracownicy są uważni na sygnały dziecka, próbują zrozumieć, jakie potrzeby się za nimi kryją.
  • Pracownicy są dostępni emocjonalnie: akceptują i traktują poważnie wszystkie emocje dziecka, pomagają je wyrazić, dbają o ukojenie dziecka.
  • Pracownicy są uważni na frustrację dziecka, reagują odpowiednio do sytuacji: pocieszają, wyjaśniają, rozmawiają, zachęcają do zmiany działania, dają dziecku czas na ochłonięcie.
  • Pracownicy są cierpliwi i spokojni, dają dzieciom czas. Wyciszają własne emocje, by skupić się na wspieraniu dziecka.
  • Pracownicy dbają o naturalny rytm funkcjonowania dziecka, np. nie ponaglają, żeby szybko jadło, nie zmuszają do położenia się.
  • Pracownicy nie zawstydzają dziecka, nie ranią poprzez komentarze słowne czy reakcje pozawerbalne.
  • Pracownicy nie stosują kar, a uczą stopniowo dzieci ponoszenia konsekwencji swych działań, próbując znaleźć przede wszystkim przyczyny trudnych do przyjęcia zachowań dzieci.
  • Pracownicy dbają, by to, co mówią, było zrozumiałe dla dziecka, używają języka dostosowanego do jego poziomu rozwoju.
  • Pracownicy uważnie i aktywnie słuchają dzieci, są z nimi w kontakcie wzrokowym.
  • Pracownicy odnoszą się do dzieci w sposób ciepły, często uśmiechając się i okazując zadowolenie z bycia z nimi, okazują zainteresowanie tym, co mówią i robią.

2.Edukacja

  1. rozwój umiejętności motorycznych przez codzienne zabawy ruchowe, wspierające koordynację ruchowo-wzrokową
    • Pracownicy zapewniają możliwość swobodnego ruchu oraz zabaw ruchowych, zarówno
      w pomieszczeniach, jak i na dworze.
    • Pracownicy zapewniają dzieciom możliwość doświadczania i rozwijania różnego rodzaju ruchu (m.in. raczkowanie, chodzenie, bieganie, bujanie, skakanie, turlanie się, wspinanie, schodzenie, czołganie, jeżdżenie) poprzez aranżację przestrzeni oraz dostęp do odpowiedniego sprzętu.
    • Pracownicy zapewniają dzieciom możliwość doświadczania i swobodnego manipulowania przedmiotami, które zachęcają do np. dotykania, potrząsania, stukania, dopasowywania, wkładania-wyciągania, układania, przekładania, podnoszenia, odkręcania, chwytania.
    • Pracownicy umożliwiają dzieciom ćwiczenie koordynacji wzrokowo--ruchowej, np. podczas jedzenia, ubierania się i codziennych czynności.

b. rozwój umiejętności językowych przez nawiązywanie werbalnej interakcji z dziećmi

  • Pracownicy poprzez zabawy i zajęcia - wspierają rozwój mowy dzieci i ich komunikację
    z otoczeniem.
  • Pracownicy kładą nacisk na zrozumienie sygnałów i komunikację pozawerbalną
    z najmłodszymi dziećmi np. pomagają im wyrazić myśli gestami, mimiką i słowami.
  • Pracownicy w trakcie zabaw rozmawiają z dziećmi, odpowiadają na ich pytania
    i wątpliwości, zadają pytania i czekają na odpowiedź.
  • Pracownicy znają różnorodne piosenki, rymowanki, wierszyki, zabawy dźwiękonaśladowcze, z których korzystają adekwatnie do sytuacji (pory roku, rytmu dnia, preferencji i nastroju dzieci).
  • Pracownicy czytają i opowiadają dzieciom, umożliwiają im dostęp do książek
    i ilustracji, zapewniając wczesne doświadczenia czytelnicze.

c. rozwój umiejętności samoobsługi

  • Pracownicy stopniowo uczą dzieci samodzielnego jedzenia, przygotowania się do snu, czynności higienicznych biorąc pod uwagę poziom umiejętności i gotowości dziecka.
  • Pracownicy zwracają uwagę na to, aby meble i wyposażenie w placówce było dostosowane do wieku i wzrostu dzieci.
  • Pracownicy dbają, aby sprzęty, zabawki, materiały edukacyjne były dostępne dla dzieci i aby mogły one samodzielnie po nie sięgnąć.
  • Pracownicy oznaczają, np. za pomocą zdjęć czy symboli graficznych, pojemniki, pudła, kosze, szafki, aby dzieci orientowały się, co jest w środku i gdzie rzeczy mają swoje miejsce.

d. rozwój kompetencji poznawczych i sensorycznych

  • Dzieci mają dostęp do materiałów pobudzających ich ciekawość świata.
  • Dzieci mają do dyspozycji przedmioty codziennego użytku pomagające odtwarzać i lepiej zrozumieć codzienne doświadczenia, takie jak: robienie zakupów, przygotowanie posiłków, zmywanie, opieka nad dziećmi, wizyta u lekarza, jeżdżenie samochodem.
  • Dzieci mają warunki do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Pracownicy wspierają dziecięcą ciekawość i motywację do uczenia się, np. zachęcają do działania, nakierowują uwagę dzieci, dają wskazówki i zapraszają do nowych doświadczeń.
  • Pracownicy zapewniają dzieciom możliwość wielozmysłowego doświadczania oraz poznawania rzeczywistości poprzez zabawy, wyposażenie i materiały oddziałujące na różne zmysły: słuchu, wzroku, dotyku, węchu.

e. kształtowanie treningu koncentracji uwagi

  • Pracownicy dostosowują zadania do możliwości rozwojowych dzieci.
  • Pracownicy minimalizują ilość jednocześnie działających na dzieci bodźców.
  • Pracownicy zapewniają dzieciom codziennie aktywność fizyczną.
  • Pracownicy prowadzą różnorodne zajęcia, czasowo dostosowane do możliwości koncentracji uwagi u dzieci.
  • Pracownicy proponują dziecku zabawy i aktywności związane z jego zainteresowaniami.
  • Pracownicy wykorzystują w swojej codziennej pracy ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi (m.in. sekwencje, składanie całości obrazka z części, układanie z klocków, rozpoznawanie dźwięków).

f. rozwój kreatywności

  • Pracownicy wspierają szukanie przez dzieci kreatywnych rozwiązań różnych sytuacji w życiu codziennym
  • Pracownicy stwarzają dzieciom możliwość samodzielnego badania różnorodnych obiektów.
  • Pracownicy stwarzają dzieciom możliwość samodzielnego poznawania możliwości ruchowych swojego ciała.
  • Pracownicy wspierają naukę podejmowania decyzji i dokonywania wyborów przez dzieci, ograniczając liczbę możliwości wyborów, dając im czas na reakcję i pozwalając zmienić zdanie.
  • Pracownicy pozwalają na różnorodne sposoby używania przedmiotów.
  • Pracownicy zachęcają dzieci do ruchu przy muzyce i grania na instrumentach.
  • Pracownicy stwarzają dzieciom możliwość ekspresji plastycznej.
  • Pracownicy         okazują     zarówno     funkcjonalne,     jak     i     innowacyjne     sposoby wykorzystywania przedmiotów lub zabawek.

 

3.Rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych

  • Pracownicy zachęcają dzieci do nawiązywania relacji między sobą.
  • Pracownicy wprowadzają zasady funkcjonowania dzieci w grupie i wyjaśniają dzieciom ich znaczenie. Dbają o to, żeby zasady były dla dzieci zrozumiałe, a ich liczba adekwatna do etapu rozwoju dziecka.
  • Pracownicy wspierają i organizują zabawy w parach, małych grupach oraz całej grupie, respektując równocześnie, jeśli dziecko chce się bawić samo.
  • Pracownicy zapewniają dzieciom dostateczną liczbę zabawek, tak aby sprzyjało to dzieleniu się, a nie budziło konfliktów.
  • Pracownicy zapewniają w sali odpowiednią wielkość przestrzeni do zabawy, tak by dzieci wzajemnie sobie nie przeszkadzały.
  • Pracownicy pomagają rozpoznawać i nazywać emocje i uczucia przeżywane przez dziecko
    w trakcie zabaw.
  • Pracownicy pomagają dzieciom radzić sobie z konfliktami pojawiającymi się w trakcie zabaw.
  • Pracownicy dbają o to, żeby dziecko mogło bez poczucia winy i wstydu przeżywać
    w zabawie frustracje, porażki i trudne emocje.
  • Pracownicy dbają o to, żeby dziecko w zabawie znajdowało własną drogę, mogło uczyć się za pomocą prób i błędów, powtarzania i zmagania się z trudnościami.
  • Pracownicy dbają o to, żeby dziecko mogło dostrzegać efekty własnych zmagań, nowe umiejętności i osiągnięcia oraz odczuwało w związku z nimi satysfakcję i dumę.
  • Pracownicy dbają o to, by kolejne elementy dnia były dla dzieci przewidywalne, uprzedzają
    o zmianach w planie dnia, żeby dzieci nie były zaskakiwane.

 

4.Przebieg procesu adaptacji dziecka

  1. adaptacja do żłobka
    • Pracownicy umożliwiają         rodzicom zapoznanie     się    z    zasadami,    programem, procedurami, zanim dziecko zacznie uczęszczać do placówki.
    • Pracownicy informują, edukują i przygotowują rodziców na początku adaptacji, że może się ona wiązać z trudnymi dla nich emocjami
    • Adaptacja dzieci jest organizowana zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i w ich najlepszym interesie.
    • Placówka organizuje adaptację nowych dzieci tak, by móc poświęcić uwagę każdemu z nich.
    • Pracownicy poznają przyzwyczajenia i potrzeby dziecka, towarzyszące codziennym czynnościom (takim, jak jedzenie, zasypianie, toaleta, ubieranie się, zabawa)
    • Kontakt z dzieckiem w miarę możliwości mają stale te same osoby, które budują z nim relacje
      i stopniowo przejmują nad nim opiekę.
    • W placówce prowadzi się różne działania ułatwiające dzieciom adaptację
    • Czas pobytu dziecka w placówce jest stopniowo wydłużany.
    • Pracownicy zaznajamiają rodziców z przebiegiem procesu adaptacji.
    • W trakcie adaptacji kadra daje wsparcie rodzicom w sytuacjach dla nich trudnych.
  2. adaptacja do nowej grupy
    • Pracownicy poświęcają szczególną uwagę dzieciom podczas zmiany związanej
      z przejściem dziecka z grupy do grupy.
    • Proces przejścia dziecka z grupy do grupy są uzgadniane z rodzicami.
    • Przechodzenie dziecka z grupy do grupy jest zorganizowane w taki sposób, żeby dziecku towarzyszyła znajoma osoba z kadry lub inne dziecko.
    • Przy zmianie grupy wskazane jest, żeby dziecko miało okazję ją odwiedzać w dniach poprzedzających zmianę.
    • Pracownicy zaznajamiają rodziców z przebiegiem procesu adaptacji.
    • W trakcie adaptacji pracownicy dają wsparcie rodzicom w sytuacjach dla nich trudnych.

 

5.Przestrzeganie zasad higieny z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci

  • Pracownicy podczas każdej sytuacji opiekuńczo - higienicznej uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości dzieci oraz stopień ich samodzielności.
  • Pracownicy uczą dzieci różnych nawyków higienicznych i porządkowych, np. mycie rąk przed posiłkiem, mycie zębów, wieszanie ubrań w szatni, chowanie butów do szafki, spuszczanie wody w toalecie.
  • Pracownicy zbierają informacje od rodziców na temat indywidualnych potrzeb
    i przyzwyczajeń dzieci oraz stopnia ich samodzielności w obszarze czynności opiekuńczo-higienicznych podczas spotkań wstępnych oraz przy każdej znaczącej zmianie w tym obszarze
    u dziecka.
  • Pracownicy przypominają dzieciom o możliwości korzystania z toalety, szczególnie tym, które są w trakcie nauki korzystania z nocnika, ale dzieci same decydują, czy chcą z niej korzystać, czy nie.
  • Dziecko nie jest zawstydzane ani nie spotyka się z rozczarowaniem dorosłych, gdy nie zasygnalizuje potrzeby skorzystania z nocnika lub toalety.
  • Pracownicy nie stosują systemu kar i nagród w czasie czynności opiekuńczo – higienicznych, natomiast starają się wzmacniać u dziecka poczucie sukcesu z dokonywanych, nawet niewielkich postępów.
  • Pracownicy przewijają dziecko bez pośpiechu, z delikatnością i uważnością, żeby nie sprawić mu bólu ani przykrości.
  • Pracownicy nie okazują dzieciom werbalnie i niewerbalnie swojej niechęci przy czynnościach związanych z pielęgnacją.
  • Pracownicy aranżują przestrzeń związaną z realizacją czynności opiekuńczo- higienicznych
    w taki sposób, aby wspierała poczucie bezpieczeństwa dzieci i ich samodzielność.

 

6.Zasady żywienia dzieci

  • Z wyżywienia w żłobku korzystają wyłącznie dzieci, których rodzice/prawni opiekunowie zgłosili chęć korzystania z posiłków cateringowych oraz uiszczają opłaty za wyżywienie wg stawki ustalonej zgodnie z aktualnym Zarządzeniem Wewnętrznym Dyrektora Żłobka.
  • W żłobku oferuje się dzieciom cztery posiłki (śniadanie I, śniadanie II, obiad – zupa i 2-gie danie, podwieczorek) o regularnych porach.
  • Podstawą do planowania posiłków są aktualne normy żywieniowe opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia im. Prof. Dr n.med. Aleksandra Szczygła w Warszawie.
  • Dania oferowane dzieciom są przygotowywane zgodnie z zasadami zdrowego żywienia.
  • Posiłki przygotowywane są z produktów najlepszej jakości, bez konserwantów, szczególną wagę przywiązuje się do ograniczenia soli i cukru w diecie dzieci.
  • Porcjowane posiłki są wydawane z kuchni  zgodnie z normami dla liczby dzieci obecnych
    w danym dniu.
  • Przygotowanie posiłków odbywa się z zastosowaniem zasad HACCP, GMP, GHP.
  • Dania oferowane są dzieciom w formie zachęcającym do próbowania.
  • Placówka dostosowuje swój sposób żywienia do dzieci ze szczególnymi potrzebami żywieniowymi.
  • Pracownicy przeznaczają na posiłek tyle czasu, by dzieci jadły bez pośpiechu, zgodnie ze swoim tempem i aktualnymi możliwościami.
  • Pracownicy nie zmuszają dzieci do jedzenia, to dziecko decyduje, co i ile zje
    z oferowanych mu potraw.
  • Pracownicy stopniowo uczą dzieci samodzielnego jedzenia, biorąc pod uwagę poziom umiejętności i gotowości dziecka.
  • Pracownicy dbają o to, by dzieci miały stały dostęp do wody lub innych napojów.
  • Aktualny jadłospis umieszczony jest na tablicy ogłoszeń żłobka. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor żłobka w uzgodnieniu z firmą cateringową zastrzega sobie prawo do zmiany jadłospisu w danym dniu.

 

III.STANDARDY DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA DZIECI

 

W nagłych wypadkach wszystkie działania pracowników żłobka bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

 

1.Procedury zapobiegania wypadkom podczas pobytu w żłobku

a)Pobyt w żłobku

  1. Wszyscy pracownicy placówki mają wszelkie niezbędne kwalifikacje zawodowe oraz przeszkolenie z zakresu bhp, ppoż. Dodatkowo Dyrektor żłobka oraz osoby bezpośrednio zajmujące się opieką nad dziećmi ( starszy opiekun, opiekun, położna) posiadają kurs pierwszej pomocy przedmedycznej.
  2. Dyrektor Żłobka czuwa nad systematycznością przeglądów technicznych i budowlanych, kontroluje obiekt pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
  3. Wszyscy pracownicy są zobowiązani do natychmiastowego reagowania i eliminowania zagrożeń mogących wpłynąć na stan zdrowia i bezpieczeństwo dzieci oraz przebywających
    w pobliżu osób.
  4. Dzieci mogą przynieść ze sobą do żłobka zabawki bezpieczne, nie zagrażające zdrowiu
    i życiu innych dzieci. Zabrania się przynoszenia przez dzieci drobnych przedmiotów, których elementy mogą zostać przez dzieci połknięte. Żłobek nie odpowiada za rzeczy przyniesione
     z domu w przypadku ich zniszczenia lub zgubienia.
  5. Zabawki, sprzęt zabawowy i wszelkie urządzenia spełniają wymagania bezpieczeństwa
    i higieny oraz posiadają niezbędne atesty/certyfikaty.
  6. Placówka posiada odpowiednie zabezpieczenia sprzętu i przestrzeni zapobiegające wypadkom
     i sytuacjom niepożądanym.
  7. Pracownicy żłobka zobowiązani są do sprawdzenia zabezpieczeń drzwi, okien, bram w trakcie swojej pracy oraz zabezpieczenie dostępu dzieci do środków chemicznych.
  8. W czasie pobytu w żłobku , dzieci przebywają zawsze pod opieką wykfalifikowanego pracownika żłobka.
  9. Pracownik zobowiązani są do przypominania zasad właściwego zachowania się dziecka podczas pobytu w żłobku oraz do egzekwowania ich przestrzegania.
  10. Podczas zajęć organizowanych w salach zabaw lub innych pomieszczeniach w żłobku uwaga parcownika powinna być skierowana na dzieci.
  11. W przypadku przebywania w sali więcej niż jednej grupy, wszyscy pracownicy czuwają nad bezpieczeństwem swojej grupy, obserwując pozostałe dzieci i obowiązkowo reagują
    w sytuacjach zagrożenia, bądź niewłaściwego zachowania dzieci.
  12. Pracownik ma obowiązek organizowania zajęć w sposób przemyślany, tak aby przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
  13. Pracownik dba o czystość, ład i porządek podczas trwania zajęć i po ich zakończeniu.
  14. Jeśli dziecko chce skorzystać z toalety, pracownik powinien zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo dziecku korzystającemu z toalety jak i reszcie grupy.
  15. Pracownicy żłobka są zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności podczas przygotowania i porcjowania posiłków dla dzieci oraz do współdziałania w zakresie zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków ich spożywania.
  16. Pracownicy w obecności dzieci nie przygotowują i nie spożywają gorących napojów
    w innych niż odpowiednio zabezpieczone przed wylaniem gorących płynów naczyniach.

b)Pobyt na placu zabaw

  1. Podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu żłobkowego uczy się je bezpiecznego korzystania
    z urządzeń ogrodowych.
  2. Przed wyjściem z dziećmi do ogrodu konserwator lub pokojowa ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia ogrodowe są sprawne i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia
    i życia dzieci oraz czy na terenie ogrodu nie znajdują się niebezpieczne przedmioty. Pracownik musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonanie tego obowiązku. Zauważone nieprawidłowości zgłasza natychmiast Dyrektorowi żłobka.
  3. Prace naprawcze, ogrodowe prowadzone są na wydzielonym, oznaczonym terenie, na którym nie przebywają dzieci.
  4. Czasowo wyłączone z użytku sprzęty ogrodowe, urządzenia znajdujące się na terenie placu zabaw oznaczone są odpowiednią taśmą ostrzegawczą.
  5. Przed wyjściem na zewnątrz kadra sprawdza poziom smogu i jeśli przekracza on dopuszczalne normy, nie wychodzi z dziećmi z budynku.
  6. Przed wyjściem do ogrodu pracownik zobowiązany jest sprawdzić stan liczebny dzieci.
  7. Konserwator, pokojowa pomaga w organizacji wyjścia na teren ogrodu, dostarcza na plac zabaw przenośne zabawki przeznaczone do zabaw w ogrodzie.
  8. W czasie pobytu dzieci na placu zabaw bramki wejściowe na teren placówki muszą być zamknięte. Wychodząc z dziećmi na plac zabaw sprawdzenia dokonuje pracownik, sprawujący opiekę w danej grupie.
  9. Czas zabaw ustala się indywidualnie, stosownie do warunków atmosferycznych.
  10. Rodzice zobowiązani są do dostosowania ubioru dziecka do warunków pogodowych.
  11. W czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia się pracowników
    w jednym miejscu. Pracownik powinien być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi podopiecznymi
    i przebywać w miejscach największych zagrożeń.
  12. Podczas zabaw w ogrodzie dzieciom nie wolno oddalać się samodzielnie z terenu ogrodu.
  13. Jeżeli dziecko podczas pobytu w ogrodzie zasygnalizuje potrzebę skorzystania z toalety, pracownik zobowiązany jest przekazać je pod opiekę innego pracownika, który przejmuje opiekę nad dzieckiem, aż do momentu odprowadzenia go z powrotem na plac zabaw.
  14. W przypadku przebywania na placu zabaw więcej niż jednej grupy, wszyscy pracownicy czuwają nad bezpieczeństwem swojej grupy, obserwując pozostałe dzieci i obowiązkowo reagują
    w sytuacjach zagrożenia, bądź niewłaściwego zachowania dzieci.
  15. Dzieci wracają z ogrodu kolumną prowadzoną przez pracownika. Po ustawieniu dzieci
    w kolumnę pracownik sprawdza stan liczebny dzieci.
  16. Po zakończeniu zabaw, pokojowa, konserwator lub inna wskazana osoba, zabezpiecza zabawki.

c)Wyjście poza teren żłobka na spacer

W przypadku wyjścia na spacer pracownik grupy:

  1. odnotowuje wyjście z grupą w zeszycie wyjść poza teren żłobka,
  2. formuje grupę zgodnie z wybraną formą spaceru (ustawia dzieci w kolumnie stosując

„węża” spacerowego lub ustawia dzieci w pary),

  3. zaopatruje dzieci w kamizelki odblaskowe,

  4. zapewnia właściwą liczbę pracowników, stosownie do ilości dzieci ,

  5. idzie zawsze od strony ulicy,

  6.stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i po powrocie ze spaceru.

 

2.Procedury zapobiegania rozprzestrzeniania się chorób wśród dzieci i personelu oraz postepowania z dzieckiem chorym

  1. Żadna osoba z kadry nie przychodzi do pracy, jeśli jej stan zdrowia zagraża zdrowiu dzieci
    i dorosłych w placówce.
  2. Personel posiada aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne oraz badania określające zdolność do wykonywania pracy na danym stanowisku wykonane przez właściwego lekarza medycyny pracy.
  3. Wszystkie pomieszczenia są regularnie sprzątane według ustalonych Procedur higieny[2]  oraz dokumentacji HACCP.
  4. Stosowane są środki o szerokim spektrum działania do dezynfekcji rąk, zabawek, małych
    i dużych powierzchni.
  5. Pracownicy są zapoznani z kartami charakterystyk substancji niebezpiecznych.
  6. Rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są przyprowadzić do żłobka dzieci zdrowe.
  7. Dziecka chorego lub podejrzanego o choroby nie należy przyprowadzać do żłobka. Dzieci bardzo lub przewlekle zakatarzone, kaszlące, przeziębione NIE MOGĄ PRZEBYWAĆ
    w żłobku.
  8. Pracownik sprawujący opiekę dan dziećmi ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, ze dziecko może być chore. W przypadku, kiedy temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy (37,5°C) pracownik odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
  9. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zgłaszanie wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielanie wyczerpujących informacji na ten temat (alergie pokarmowe, wziewne i inne oraz choroby przewlekłe np.: cukrzyca, epilepsja, epizody padaczkowe należy zgłaszać wyłącznie pisemnie dołączając zaświadczenie lekarskie). Informacja o dziecku dotycząca w/w dolegliwości znajduje się w dokumentacji w żłobku.
  10. Placówka w uzasadnionych przypadkach, w przypadku zdiagnozowania u dziecka choroby przewlekłej może opracować w ścisłej współpracy z rodzicem indywidualną procedurę postępowania z dzieckiem przewlekle chorym.
  11. W przypadku zachorowania dziecka na terenie żłobka pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora żłobka oraz rodziców/opiekunów prawnych, których obowiązkiem jest odebranie dziecka ze żłobka w celu zapewnienia mu opieki medycznej.
  12. Obowiązkiem pracownika sprawującego opiekę nad dzieckiem lub innej upoważnionej osoby jest natychmiastowe telefoniczne wezwanie rodziców/opiekunów prawnych, jeśli zaobserwuje u dziecka widoczne symptomy choroby, w tym m.in.: podwyższoną temperaturę od 37,5°C, zmiany na skórze ( wysypka, zaczerwienienia, zmiany ropne), wydzielina ropna z oczu, wyraźne zmiany
    w zachowaniu dziecka – zmęczenie, poirytowanie, płacz, (częstszy niż zwykle), problemy
    z oddychaniem spowodowane katarem, kaszlem, bólem gardła oraz biegunkę, wymioty.
  13. Rodzice/ opiekunowie prawni mają obowiązek odebrać dziecko ze żłobka w najkrótszym czasie po otrzymaniu informacji o stanie zdrowia dziecka.
  14. W sytuacji niemożności nawiązania kontaktu z rodzicami, pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem lub Dyrektor żłobka podejmuje próbę nawiązania kontaktu z osobami upoważnionymi przez rodziców do odbioru dziecka. W sytuacji niemożności nawiązania kontaktu z żadnymi z powyższych osób opiekun lub Dyrektor żłobka, w sytuacji gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji ma obowiązek wezwania Pogotowia Ratunkowego oraz do udzielenia pierwszej pomocy, gdy sytuacja tego wymaga.
  15. Każde zdarzenie odnotowane jest w zeszycie raportów, podpisane przez osobę sporządzającą notatkę oraz podpisane przez rodzica/prawnego opiekuna lub inną upoważnioną osobę przy odebraniu dziecka ze żłobka.
  16. Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek zgłaszania pracownikowi sprawującemu opiekę nad dzieckiem lub Dyrektorowi placówki wszystkich przypadków zachorowania dzieci na choroby zakaźne i pasożytnicze.
  17. W przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej żłobek ma prawo żądać od rodzica/ opiekunów prawnych, a rodzic/opiekunowie prawni są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończonego leczenia.
  18. W przypadku stwierdzenia u dziecka wszawicy nie może ono uczęszczać do żłobka do czasu całkowitego zakończenia kuracji. Obowiązek wykonania zabiegów u dziecka w celu skutecznego usunięcia wszawicy spoczywa na rodzicach/prawnych opiekunach.
  19. W przypadku wystąpienia wszawicy zleca się upoważnionemu pracownikowi przeprowadzenie kontroli czystości skóry głowy po wcześniejszym uzyskaniu zgody od rodziców/prawnych opiekunów na przegląd czystości skóry głowy w przypadku wystąpienia lub podejrzenia wystąpienia w placówce wszawicy.
  20. Dyrektor ma obowiązek poinformowania rodziców/opiekunów prawnych o przypadku wystąpienia choroby zakaźnej/pasożytniczej w żłobku i zarządzić dodatkowe sprzątanie
    i dezynfekcję sal. Fakt wykonania dezynfekcji należy odnotować w zeszycie dezynfekcji.
  21. Pracownicy nie mogą podawać dzieciom żadnych leków i preparatów zdrowotnych.
  22. Położna lub inna upoważniona osoba sprawuje opiekę nad apteczkami wyposażając
    i uzupełniając je w podstawowe środki medyczne.

 

3.Procedury postępowania w razie wypadku

  1. Dyrektor oraz pracownicy sprawujący opiekę nad dziećmi są przeszkoleni w zakresie niezbędnej wiedzy dotyczącej zasad udzielania pierwszej pomocy dzieciom.
  2. W sytuacjach nagłych osoby przeszkolone są zobowiązane do podjęcia działań związanych
    z udzieleniem pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności, a jeśli zdarzenie zagraża życiu dziecka i wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej wzywają niezwłocznie Pogotowie Ratunkowe.
  3. W przypadku wezwania pogotowia ratunkowego decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmuje personel Ratownictwa Medycznego. W miarę możliwości zespół Ratownictwa Medycznego wraz
    z dzieckiem oczekuje na przybycie rodziców/opiekunów prawnych. Jeżeli jednak konieczne jest natychmiastowe przewiezienie dziecka do szpitala, informacje o tym fakcie jak również miejsce pobytu dziecka przekazuje rodzicom/opiekunom prawnym Dyrektor żłobka lub w razie jego nieobecności pracownik, który sprawował opiekę.
  4. Każdy pracownik, który jest świadkiem wypadku nie może pozostawić poszkodowanego bez opieki, do czasu przybycia karetki lub innego pracownika.
  5. Świadek wypadku niezwłocznie powiadamia o zdarzeniu Dyrektora żłobka
  6. Dyrektor lub pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem zawiadamia rodziców/opiekunów
    o zaistniałym zdarzeniu. Gdy zdarzenie jest niegroźne i nie wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej wspólnie ustala się dalsze kroki postępowania.
  7. Dyrektor lub pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem sporządza notatkę służbową,
    w której opisuje przebieg zdarzenia.
  8. O wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie Policję, inspektora BHP.
  9. O wypadku do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
  10. W placówce prowadzony jest rejestr wypadków, do którego wpisuje się każde opisane
    w niniejszej procedurze zdarzenie.

 

4.Procedury przyprowadzania dziecka do żłobka

  1. Za bezpieczeństwo dziecka w drodze do żłobka odpowiadają rodzice/opiekunowie prawni.
  2. Dziecko należy przyprowadzać do żłobka od godziny otwarcia do godziny 8.00, lub
    w dowolnym czasie po uprzednim poinformowaniu o późniejszym przybyciu dziecka.
  3. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia na salę zabaw. Nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodzica/opiekuna prawnego na terenie żłobka tj. przed wejściem do budynku, w szatni lub przed zamkniętymi drzwiami sali.
  4. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
  5. Rodzice mają obowiązek przyprowadzać do żłobka dzieci zdrowe i czyste. Wszelkie dolegliwości dziecka zobowiązani są zgłaszać pracownikom i udzielić wyczerpujących informacji na ten temat.
  6. Dziecka chorego nie należy przyprowadzać do żłobka. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka i odmówić jego przyjęcia do placówki, jeżeli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe.

 

5.Procedury odbierania dziecka ze żłobka

  1. Dziecko powinno być odebrane ze żłobka najpóźniej do godz. 17.00
  2. W przypadku, gdy rodzic lub opiekun dziecka nie ma możliwości w danym dniu odebrania dziecka do godz. 17.00 informuje o tym Dyrektora żłobka lub pracowników najpóźniej do godziny 15:30 tego dnia. W razie pozostania dziecka w placówce dłużej niż do godziny 17.00, rozpoczyna się dodatkowa opieka nad dzieckiem, wówczas rodzic lub odpowiednio opiekun dziecka obowiązany jest uiścić opłatę zgodną z Uchwałą Rady Miasta Wojkowice w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka w żłobku utworzonym przez Miasto Wojkowice, maksymalnej wysokości opłat za wyżywienie oraz częściowego zwolnienia od ponoszenia opłat.
  3. Odbiór dzieci ze żłobka jest możliwy wyłącznie przez rodziców/opiekunów lub inne osoby upoważnione na podstawie pisemnego oświadczenia.
  4. Dzieci wydawane są wyłącznie osobom pełnoletnim, upoważnionym przez Rodziców/opiekunów prawnych do odbioru dzieci, którzy legitymują się odpowiednim dokumentem tożsamości.
  5. Żłobek nie wydaje dziecka na prośbę rodzica/opiekuna prawnego zgłaszaną telefonicznie. Tylko w wyjątkowych przypadkach spowodowanych ważną sytuacją losową, dopuszcza się wydanie dziecka. Rodzic/ opiekun prawny zobowiązany jest podać imię i nazwisko osoby odbierającej, której tożsamość na podstawie dowodu osobistego zostanie zweryfikowana w momencie odbioru dziecka.
  6. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem w razie najmniejszej wątpliwości ma obowiązek sprawdzenia zgodności danych osoby odbierającej dziecko ze żłobka z dokumentem tożsamości. Jeżeli okaże się, że dane nie są zgodne powiadamia rodziców/opiekunów prawnych i Dyrektora żłobka, oraz nie wydaje dziecka do momentu wyjaśnienia sprawy.
  7. Jeżeli dziecko będzie się opierało, płakało, lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść ze żłobka z osobą upoważnioną, dziecko nadal pozostaje pod opieką pracownika, a Dyrektor żłobka lub inny pracownik niezwłocznie kontaktuje się z rodzicami/opiekunami prawnymi w celu ustalenia dalszego postępowania.
  8. Pracownik sprawuje opiekę nad dzieckiem, do momentu przekazania dziecka rodzicowi/opiekunowi prawnemu.
  9. Rodzice/opiekunowie prawni ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego przez upoważnioną przez nich osobę.
  10. Rodzice/opiekunowie prawni są zobowiązani przekazać pracownikom aktualne numery telefonów. W przypadku zmiany adresu lub telefonu rodzic/opiekun prawny niezwłocznie zawiadamia opiekuna lub Dyrektora żłobka.

a)po godzinach pracy żłobka

  1. W sytuacji gdy rodzic/opiekun prawny notorycznie odbiera dziecko po godzinach pracy żłobka pracownik powiadamia o tym fakcie Dyrektora żłobka.
  2. Dyrektor Żłobka wzywa rodzica/opiekuna prawnego, który łamie ustalone zasady odbierania dziecka ze żłobka, na rozmowę wyjaśniającą, i informuje go o obowiązku dokonywania wpłat za wydłużony pobyt dziecka w żłobku na podstawie Uchwały Rady Miasta Wojkowice w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka w żłobku utworzonym przez Miasto Wojkowice, maksymalnej wysokości opłat za wyżywienie oraz częściowego zwolnienia od ponoszenia opłat.
  3. W przypadku nie odebrania dziecka w godzinach pracy żłobka pracownik lub Dyrektor żłobka zobowiązany jest poinformować telefonicznie o zaistniałej sytuacji rodzica/opiekuna prawnego
    i uzgodnić z nim godzinę odebrania dziecka.
  4. Jeżeli próba skontaktowania się z rodzicami/opiekunami prawnymi lub osobami upoważnionymi do odebrania dziecka ze żłobka nie powiodła się pracownik pozostaje
    z dzieckiem przez pół godziny.
  5. Po upływie tego czasu powiadamia Dyrektora żłobka, który podejmuje decyzję o:
    • odprowadzeniu dziecka do domu jeżeli rodzic/opiekun prawny lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu, i z obserwacji wynika że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających),
    • powiadomieniu policji w celu podjęcia dalszych działań przewidzianych prawem (łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym).
  6. Z przebiegu zaistniałej sytuacji Dyrektor żłobka sporządza notatkę służbową.
  7. Po zdarzeniu Dyrektor żłobka przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji podczas, której zobowiązuje ich do przestrzegania zasad obowiązujących w żłobku oraz informuję o konsekwencjach nie wywiązywania się z ustalonych zasad.
  8. Jeżeli przypadki nie odbierania dziecka ze żłobka powtarzają się Dyrektor żłobka zobowiązany jest powiadomić odpowiednie służby o rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka i poinformować rodziców/opiekunów prawnych o podjętych działaniach.

b)gdy pracownik podejrzewa, że dziecko odbiera osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub zachowująca się agresywnie

  1. Pracownik nie może powierzyć opieki nad dzieckiem osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że może znajdować się pod wpływem alkoholu , środków odurzających lub jest agresywna.
  2. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem lub inny pracownik natychmiast nakazuje osobie opuszczenie terenie żłobka. Jeżeli osoba odmawia opuszczenia terenu żłobka, i tą sytuacją powoduje naruszenie spokoju i bezpieczeństwa, Dyrektor żłobka lub w razie jego nieobecności inny pracownik wzywa policję.
  3. Dyrektor żłobka lub pracownik zawiadamia o zaistniałej sytuacji drugiego rodzica/opiekuna prawnego lub inną osobę upoważnioną do odbioru dziecka i zobowiązuje ją do osobistego zgłoszenia się po dziecko.
  4. W przypadku odmowy odebrania dziecka przez te osoby Dyrektor żłobka powiadamia
    o zaistniałej sytuacji policję.
  5. Po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka (sprawdzeniu, czy rodzice/opiekunowie przebywają w domu) Dyrektor żłobka może:
    • podjąć decyzję, że pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem ma odprowadzić dziecko do domu (jeżeli rodzice są w domu dziecko pozostaje pod ich opieką),
    • gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z policją podjąć decyzję o dalszym postępowaniu w tej sytuacji (np. umieszczenie dziecka w pogotowiu opiekuńczym, rodzinnym domu dziecka, pogotowiu rodzinnym).
  6. Po zakończeniu działań Dyrektor żłobka sporządza notatkę służbową dot. zaistniałej sytuacji.
  7. Po zdarzeniu Dyrektor żłobka przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji, oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych
    w niniejszych procedurach i innych obowiązujących w Żłobku Miejskim „Figielkowo” dokumentach.
  8. W przypadku gdy sytuacja zgłaszania się po dziecko rodzica/opiekuna prawnego w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, środków odurzających lub zachowującego się agresywnie będzie się powtarzała, Dyrektor Żłobka powiadamia pisemnie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

c)przez rodziców rozwiedzionych lub żyjących w separacji

  1. Pracownik wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli zachowali prawa rodzicielskie,
    o ile postanowienie sądu rodzinnego nie stanowi inaczej.
  2. Życzenie rodziców/opiekunów prawnych dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poświadczone postanowieniem sądowym.
  3. Przy każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego nieuprawnionego do odbioru nie wydaje się dziecka. Niezwłocznie zawiadamia się rodzica/opiekuna prawnego sprawującego opiekę na dzieckiem i Dyrektora żłobka.
  4. Odbieranie dziecka przez osoby, w dni i godziny wskazane w orzeczeniach sądowych są dla pracownika żłobka wiążące.
  5. W sytuacji kiedy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską, a mimo to na terenie żłobka dochodzi między nimi do sporów o odbiór dziecka, np. kłótnie rodziców/opiekunów prawnych, wyrywanie sobie dziecka, agresywne zachowanie dorosłych w obecności dziecka Dyrektor lub inny pracownik, świadek zdarzenia niezwłocznie zawiadamia policję, która podejmuje dalsze kroki interwencyjne.

6.Procedury dotyczące monitorowania osób wchodzących na teren żłobka.

  1. Żłobek jest wyposażony w elektrozamek i domofon wejście do budynku możliwe jest tylko dzwoniąc dzwonkiem/domofonem umieszczonym przy drzwiach wejściowych.
  2. Każdy pracownik ma obowiązek monitorowania osób wchodzących na teren żłobka
    i ogrodu.
  3. Z chwilą spotkania w żłobku osoby obcej lub zauważeniu jej na placu zabaw pracownik:
    • prosi o podanie celu wizyty oraz nazwiska osoby, z którą chce się widzieć,
    • prowadzi ją do właściwej celowi wizyty osoby.
  4. Po załatwieniu sprawy osoba, do której przyszedł interesant odprowadza go do drzwi. Jeśli nie może opuścić stanowiska pracy, prosi innego pracownika o odprowadzenie interesanta do drzwi.
  5. W przypadku gdy osoba obca zachowuje się podejrzanie, nie ujawnia celu wizyty lub zachowuje się nienaturalnie bądź agresywnie, pracownik natychmiast powiadamia Dyrektora żłobka bądź policję.

 

7.Procedury dotyczące znalezienia przez pracownika na terenie żłobka niebezpiecznego przedmiotu

  1. Osoba, która znajdzie na terenie żłobka lub ogrodu niebezpieczne przedmioty natychmiast podejmuje działania uniemożliwiające dzieciom kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami.
  2. Zachowując środki ostrożności zabezpiecza znalezione przedmioty przed dostępem do nich osób niepowołanych.
  3. Po zakończeniu działań Dyrektor sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia.
  4. W przypadku niemożności samodzielnego usunięcia zagrożenia, należy powiadomić odpowiednie służby. W trakcie prowadzenia akcji przez w/w służby należy podporządkować się kierującym akcją.

 

8.Procedury dotyczące zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego

  1. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem ma obowiązek wejść pierwszy do sali, zwrócić uwagę na stan techniczny pomieszczenia, sprawdzić czy warunki do prowadzenia zajęć nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci.
  2. Wszyscy pracownicy żłobka są zobowiązani:
    • mieć aktualne szkolenie BHP i znać obowiązujące w placówce stosowne instrukcje i szkolenia,
    • znać numery telefonów alarmowych, plany ewakuacyjne i oznakowanie dróg ewakuacyjnych,
    • umieć posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym i znać obowiązki postępowań na okoliczność różnych zagrożeń w tym pożarowego,
    • w trakcie alarmu pożarowego stosować się do wytycznych zawartych w Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego obowiązującego w placówce.

 

9.Procedury postępowania z dzieckiem z wyzwaniami wychowawczymi

  1. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem ma obowiązek przeprowadzenia analizy sytuacji dziecka w momencie pojawienia się trudności wychowawczych-pogłębiona obserwacja dziecka, przegląd istniejącej dokumentacji dziecka ( karta zapisu do żłobka, karta informacyjna o dziecku, opinie i orzeczenia psychologiczne i medyczne).
  2. Pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązania problemów dziecka:
    • Prowadzi rozmowy z dzieckiem,
    • Wymienia spostrzeżenia z drugim pracownikiem pracującym w danej grupie, wspólnie z nim ustala plan działania,
    • Zgłasza problem Dyrektorowi żłobka.
  3. Pracownicy opracowują i realizują program pracy indywidualnej; który powinien być realizowany poprzez: ustalenie stałych i niezmiennych zasad i norm, konsekwentne przestrzeganie; kreowanie uporządkowanego rytmu dnia; stosowanie krótkich i jasno sprecyzowanych komunikatów; chwalenie dziecka za najdrobniejsze sukcesy; zachęcanie do podejmowania wysiłku na rzecz innych dzieci; dostosowywanie metod, form pracy do możliwości psychofizycznych dziecka; prowadzenie zabaw ruchowych i sportowych.
  4. Dyrektor żłobka wyznacza spotkanie z rodzicami, na którym może być obecny także pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem i informuje ich o trudnościach wychowawczych ich dziecka, zapoznaje rodziców z proponowanym planem działania w placówce, zobowiązuje rodziców do współpracy, główny nacisk kładąc na uświadomienie faktu o konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych na linii "dom-żłobek" a także (w razie konieczności) sugeruje konsultację w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  5. Wyznaczeni pracownicy na bieżąco informują rodziców o przebiegu pracy z dzieckiem.
  6. Z każdego spotkania a także w przypadku pojawiających się problemów związanych ze współpracą z rodzicami lub jej brakiem, Dyrektor sporządza notatkę służbową.

 

10.Procedury postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka

 

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka zostały spisane w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązującej w Żłobku Miejskim „Figielkowo” w Wojkowicach.[3]

 

IV.STANDARDY DOTYCZĄCE ORGANIZACJI PRACY, ROZWOJU I BEZPIECZEŃSTWA PERSONELU

 

1.Zapewnienie warunków sprzyjających stymulowaniu rozwoju dziecka

  • Żłobek funkcjonuje w oparciu o dokumenty i akty prawne regulujące podstawowe warunki opieki nad dziećmi (w tym min. statut i wewnętrzne regulaminy).
  • Opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy w liczbie określonej przez obowiązujące przepisy prawa (1 opiekun na 8 dzieci powyżej roku i 1 opiekun na 5 dzieci poniżej roku
    i w przypadku, gdy w grupie jest dziecko z niepełnosprawnością).
  • Placówka działa w oparciu o zrównoważony Ramowy plan dnia[4]. Ramowy plan dnia jest elastyczny i dopasowany do wieku dzieci oraz ich potrzeb.
  • Ramowy plan dnia jest znany rodzicom i dzieciom, umieszczony na tablicy informacyjnej, stronie internetowej, dla dzieci zwizualizowany graficznie np. zdjęciami.
  • Pracownicy aranżując przestrzeń w placówce, dbają o równowagę bodźców zmysłowych
    i nie przeciążanie układu nerwowego dzieci. Sale pomalowane są na jasne, stonowane, pastelowe kolory. Unika się nadmiernej ilości dekoracji, dodatkowych, przyciągających wzrok elementów na ścianach i podłogach.
  • Wyposażenie jest bezpieczne i w dobrym stanie technicznym.
  • Sale zabaw są podzielone na kilka stref wyposażonych w zróżnicowane zabawki
    i materiały, w których dzieci mogą podejmować różnorodne działania dostosowane do ich wieku
    i potrzeb rozwojowych.
  • Przestrzeń jest zorganizowana w sposób umożliwiający jej przekształcanie w odpowiedzi na aktualne zainteresowania dzieci.

 

2.Metody pracy z dzieckiem

  • Żłobek sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb i zainteresowań z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce.
  • W pracy z dziećmi wykorzystywane są różnorodne metody i formy pracy. Pracownicy znają szeroki repertuar zabaw adekwatnych do wieku i możliwości rozwojowych dzieci.
  • Kadra daje dzieciom impulsy do zabawy, zapraszają, ale nie zmuszają ich do podjęcia danej aktywności.
  • Dzieci mają możliwość działania indywidualnie, w małych grupkach oraz w całej grupie.
  • Zajęcia trwają tak długo, jak długo dzieci są nimi zainteresowane.
  • Pracownicy dbają o to, żeby dziecko w zabawie znajdowało własną drogę, mogło uczyć się za pomocą prób i błędów, powtarzania i zmagania się z trudnościami.
  • Pracownicy dbają o to, żeby dziecko mogło dostrzegać efekty własnych zmagań, nowe umiejętności i osiągnięcia oraz odczuwało w związku z nimi satysfakcję i dumę.

 

3.Respektowanie indywidualnego rytmu życia dziecka

  • Pracownicy zbierają informację od rodziców na temat indywidualnych potrzeb
    i przyzwyczajeń (indywidualne rozmowy, Karta informacyjna o dziecku[5]) .
  • Pracownicy dbają, by rytm dnia, sposoby odpoczynku i aktywności był dostosowany do potrzeb dzieci.
  • W ramowym planie dnia jest uwzględniona odpowiednia ilość czasu na czynności opiekuńczo-higieniczne, takie jak mycie, ubieranie i rozbieranie.
  • Kadra daje tyle czasu i wsparcia dzieciom, aby mogły one w swoim tempie uczyć się samodzielności.

 

4.Organizacja pracy, rozwój zawodowy

  • W Żłobku Miejskim „Figielkowo” zatrudniony jest personel zgodnie z zapotrzebowaniem
    i aktualnie obowiązującym prawem.
  • Personel posiada kwalifikacje obowiązujące na zajmowanym stanowisku.
  • Dyrektor, podczas indywidualnych spotkań z pracownikami dotyczących ich ocen[6] dokonuje podsumowania dotychczasowej pracy pracowników. Chwali za osiągane postępy i zgłasza swoje zastrzeżenia.
  • W miarę możliwości pracownik uczestniczy w szkoleniach aktualizujących wiedzę
    i podnoszących swoje kwalifikacje w ramach samokształcenia.
  • Adekwatnie do możliwości placówki oraz potrzeb dzieci objętych opieką wspierany jest rozwój zawodowy osób sprawujących opiekę.
  • Pracownicy na bieżąco wymieniają się swoimi spostrzeżeniami na temat zachowania
    i rozwoju dzieci. Poddają refleksji codzienną praktykę.
  • Pracownicy mają możliwość realizowania autorskich projektów i pomysłów.
  • Dyrektor żłobka jest odpowiedzialny, aby organizacja pracy w placówce oprócz bezpośredniej opieki nad dzieckiem umożliwiała także min. planowanie zajęć, kontakty
    z rodzicami, współpracę z innymi specjalistami i współpracownikami, udział
    w szkoleniach aktualizujących wiedzę i podnoszących kwalifikacje.

 

 

V.STANDARDY DOTYCZACE MONITORINGU I EWALUACJI

 

1.Procedura obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka

  1. Obserwacja rozwoju dziecka to proces obserwacji umiejętności dziecka, który ma na celu:
    • zbadać poziom umiejętności dziecka
    • ocenić czynione postępy
    • dostarczyć informacji na temat uzdolnień oraz obszarów wymagających wsparcia.
  2. Obserwacji dokonuje się na podstawie obserwacji dziecięcych zabaw, zajęć, codziennych czynności, wytworów dziecka – np. prac plastycznych, analizy dokumentacji, rozmowy
    z rodzicami.
  3. Obserwację rozwoju dziecka przeprowadza starszy opiekun, opiekun, położna we wszystkich grupach wiekowych.
  4. Dokumentację obserwacji prowadzi się z wykorzystaniem Arkusza obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka[7].
  5. Obserwację prowadzi się z zachowaniem następujących terminów:
    • obserwacja wstępna prowadzona jest do końca października, a analiza wyników do 15 listopada,
    • obserwacja końcowa prowadzona jest do końca maja, a analiza wyników do 15 czerwca.
  6. W przypadku dzieci zapisanych do placówki w późniejszym terminie termin obserwacji ustalany jest indywidualnie.
  7. Wyniki obserwacji każdorazowo starszy opiekun, opiekun, położna przedstawia rodzicom podczas indywidualnej rozmowy.
  8. Podczas prowadzenia obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka należy pamiętać, że dziecko jest w toku dynamicznego rozwoju, dlatego należy unikać kategorycznych stwierdzeń w jego ocenie. Wyniki obserwacji mają charakter orientacyjny i służą głównie ukierunkowaniu działalności pedagogicznej pracownika i rodziców na wspomaganie dziecka w procesie nabywania doświadczeń.

 

2.Analiza satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez żłobek

  1. Analizę satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez żłobek dokonuje się na podstawie Ankiety jakości usług[8].
  2. Celem prowadzonego badania jest uzyskanie opinii rodziców na temat świadczonych przez żłobek usług.
  3. Pozyskane w wyniku badania opinie mają służyć ewaluacji działań w zakresie jakości usług świadczonych przez żłobek.
  4. Ankieta jest przeprowadzana raz w roku w wyznaczonym wcześniej terminie (w okresie maj-czerwiec).

 

3.Weryfikacja realizacji celów

  1. Dyrektor żłobka oraz inne upoważnione osoby są upoważnione do weryfikacji realizacji celów zawartych w Standardach opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.
  2. Nad realizacją celów bezpośrednio czuwa Dyrektor żłobka.
  3. Co najmniej raz na kwartał weryfikacja realizacji celów dokonywana jest  w oparciu
    o  Arkusz obserwacji zajęć.[9]

 

 

VI.STANDARDY DOTYCZĄCE WSPÓŁPRACY OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ  Z RODZICAMI

  1. Współpraca z rodzicami oparta jest na Planie współpracy z rodzicami[10].
  2. Placówka jest otwarta na obecność rodziców z zachowaniem zasad porządku i higieny.
  3. Placówka organizuje spotkania grupowe z rodzicami co najmniej 1 raz wroku.
  4. Kadra organizuje indywidualną rozmowę z rodzicami na ich prośbę.
  5. Kadra organizuje raz w miesiącu  dla rodziców konsultacje telefoniczne.
  6. W placówce jest ustalona procedura informowania rodziców o niepokojących zachowaniach dziecka zwana Procedurą postępowania z dzieckiem z wyzwaniami wychowawczymi.
  7. Rodzice są na bieżąco informowani o działaniach podejmowanych z dziećmi (tablica ogłoszeń, media społecznościowe, strona internetowa).
  8. Kadra zachęca rodziców do udziału w warsztatach i spotkaniach dotyczących rozwoju
    i wychowania dzieci organizowanych w placówce i poza nią.
  9. Kadra udostępnia rodzicom informacje i materiały wspierające ich umiejętności wychowawcze.
  10. Kadra umożliwia rodzicom włączenie się w codzienne zajęcia z dziećmi, zachęca rodziców do angażowania się w działanie placówki.

 

VII.PLAN OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY

  1. Pracownicy-  starszy opiekun, opiekun, położna realizują zadania żłobka na podstawie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego i dostosowanych do niego rocznych/miesięcznych/tygodniowych planów pracy.
  2. Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny ustala Dyrektor Żłobka w uzgodnieniu ze starszymi opiekunami grup.
  3. Wszystkie działania zawarte w planach powinny być realizowane z uwzględnieniem standardów opisanych w niniejszym dokumencie.
  4. Zastosowane w planie opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnym metody i formy pracy są zawsze dostosowywane do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka, jego oczekiwań poznawczych, potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji i chęci zabawy.
  5. Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny jest w miarę potrzeb aktualizowany.
  6. Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny podlega konsultacjom z Radą Rodziców powołaną w Żłobku Miejskim „Figielkowo”.
  7. Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny jest zatwierdzany przez Burmistrza Miasta Wojkowice.
  8. Realizacja planów pracy może podlegać kontroli przez, Dyrektora żłobka oraz inne upoważnione osoby.

 

 

Informacja wytworzona przez:
Marlena Pawłowska - Kyrcz
email: marlena101@vp.pl tel.:667972750
, w dniu:  15‑02‑2024 13:14:02
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Marlena Pawłowska - Kyrcz
email: marlena101@vp.pl tel.:667972750
, w dniu:  15‑02‑2024 13:14:02
Data ostatniej aktualizacji:
15‑02‑2024 13:38:01
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie