Regulamin Rady Rodziców
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Wewnętrznego Nr 12/2021
Dyrektora Żłobka Miejskiego „Figielkowo” z dnia 04.10.2021r.
Uchwała Nr 7/2021/2022 Rady Rodziców działającej przy Żłobku Miejskim „Figielkowo”
z dnia 30.09.2021r.
REGULAMIN RADY RODZICÓW W ŻŁOBKU MIEJSKIM „FIGIELKOWO”
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin obowiązuje Radę Rodziców przy Żłobku Miejskim „Figielkowo”
w Wojkowicach
2. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Żłobka Miejskiego i działa w ich imieniu.
3. Rada Rodziców jest przedstawicielstwem rodziców. Współpracuje z organem prowadzącym placówkę i organem nadzorującym.
§ 2
1. Rada Rodziców liczy co najmniej 7 członków z różnych grup wiekowych.
2. Kadencja Rady Rodziców jest wspólna i trwa rok.
3. W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, skład Rady Rodziców zmniejszy się z powodu rezygnacji jednego lub więcej jej członków, należy przeprowadzić wybory uzupełniające. Wybory są przeprowadzone zgodnie z Rozdziałem II, § 4 tego Regulaminu.
4. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada Rodziców w głosowani jawnym.
Rozdział II Tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców
§ 3
1. Członkowie Rady Rodziców są wybierani na zebraniu ogólnym rodziców na okres jednego roku funkcjonowania jednostki.
2. Z każdej grupy wiekowej wybierane zostają osoby z grona rodziców do Rady Rodziców.
§ 4
- Rada Rodziców składa się z następujących organów:
- Zarządu
- Komisji Rewizyjnej.
- Zarząd składa się z 4 członków
a) przewodniczącego,
b) zastępcy przewodniczącego,
c) skarbnika,
d) członka zarządu.
3. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków.
§ 5
1. Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
a) złożenia rezygnacji,
b) odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady Rodziców po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
2. Członkowie Rady Rodziców, członkowie Komisji Rewizyjnej mogą być odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich wyboru postanowią ich odwołać.
3. Odwołanie może nastąpić w czasie każdego zebrania na pisemny wniosek rodziców, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym przy obecności, co najmniej połowy rodziców uprawnionych do głosowania.
4. W skład Rady Rodziców mogą wchodzić osoby będące członkami Rady w roku poprzednim.
§ 6
1. Obwieszczenie wyników wyborów do Zarządu Rady Rodziców i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady Rodziców należy do obowiązków Dyrektora Żłobka.
2. Pierwsze posiedzenie Zarządu Rady Rodziców powinno się odbyć nie później niż 31 października.
3. Posiedzenia Zarządu Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, co najmniej raz w roku.
4. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Zarządu Rady Rodziców zwołuje Przewodniczący Zarządu Rady Rodziców powiadamiając członków Zarządu Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Zarządu Rady Rodziców może zwołać posiedzenie Zarządu Rady Rodziców w trybie pilnym, bez zachowania 7 – dniowego terminu.
5. Posiedzenia Zarządu Rady Rodziców mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy każdego członka Zarządu Rady lub na wniosek Dyrektora Żłobka.
Rozdział III Cele i zadania Rady Rodziców
§ 7
Zadania Zarządu Rady Rodziców stanowią:
- współdziałanie ze Żłobkiem Miejskim w celu jednolitego oddziaływania przez rodzinę i żłobek w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym,
- zatwierdzenie planu finansowego Rady Rodziców przedstawionego przez Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców,
- uczestniczenie w życiu Żłobka przyczyniając się do ciągłego podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci,
- prezentowanie wobec Dyrektora wniosków i opinii rodziców w sprawach dotyczących jednostki,
- przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do Żłobka informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej Rady Rodziców.
§ 8
Zadania Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców:
- kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców,
- współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Zarządu Rady Rodziców,
- kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą Rady Rodziców,
- przekazywanie Dyrektorowi Żłobka Miejskiego opinii i wniosków Rady Rodziców dotyczących działalności jednostki,
- reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz.
§ 9
Zastępca przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców przejmuje obowiązki przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców w czasie jego nieobecności.
§ 10
1. Skarbnik Zarządu Rady Rodziców odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową w zakresie funduszu gromadzonego przez Radę Rodziców.
2. Zadania Skarbnika Zarządu Rady Rodziców:
- czuwanie nad realizacją planu finansowego i prawidłowym, celowym, gospodarnym, oszczędnym oraz zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami dokonywaniem wydatków,
- dokonywanie okresowo kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców,
- składanie okresowego sprawozdania z działalności finansowej Zarządowi Rady Rodziców, co najmniej raz do roku.
§ 11
Zadaniem zastępcy przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców jest zapewnienie właściwej organizacji pracy. Odpowiada on za protokołowanie posiedzeń Zarządu Rady Rodziców, prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania.
§ 12
1. Komisja Rewizyjna jest niezależnym organem Rady Rodziców.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- kontrolowanie jeden raz w roku całokształtu działalności finansowej Rady Rodziców,
- przedstawianie Radzie informacji i wniosków wynikających z przeprowadzonej kontroli,
- opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego zarządu Rady,
- kontrolowani zobowiązani są udostępnić wszystkie dokumenty dotyczące zakresu kontroli.
Rozdział IV Posiedzenia Zarządu Rady Rodziców
§ 13
1. Posiedzenia Zarządu Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w Rozdziale II § 7 niniejszego Regulaminu.
2. Przygotowanie posiedzenia jest obowiązkiem Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców. Porządek obrad przedstawiany jest na początku posiedzenia.
3. Posiedzenie Zarządu Rady Rodziców prowadzone jest przez Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców.
4. W posiedzeniach Zarządu Rady uczestniczy Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców za zgodą lub na wniosek Zarządu Rady.
5. Posiedzenia Zarządu Rady Rodziców są ważne, o ile informacja o spotkaniu podana została do wiadomości członków Zarządu zgodnie § 7 punkt 4 niniejszego Regulaminu i uczestniczyła w niej, co najmniej połowa składu Zarządu Rady.
6. W wyjątkowych sytuacjach, gdy członek Zarządu Rady Rodziców nie może uczestniczyć w spotkaniu, wyznaczona zostaje przez niego osoba zastępująca należąca do grupy żłobkowej, z której wyznaczony został rodzic. Wyznaczenie zastępcy winno zostać dokumentowane na piśmie.
7. Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu z głosem doradczym Dyrektora Żłobka.
Rozdział V Podejmowanie uchwał
§ 14
1. Uchwały organów Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
2. W sprawach personalnych głosowanie odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 15
Uchwały numerowane są w sposób ciągły w danym roku funkcjonowania placówki.
§ 16
Opinie organów Rady Rodziców wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
§ 17
Jeżeli uchwały i inne decyzje organów Rady Rodziców są sprzeczne z prawem Dyrektor Żłobka może zawiesić ich wykonanie.
Rozdział VI Obowiązki członków Rady Rodziców
§ 18
Członkowie organów Rady Rodziców mają obowiązek:
- aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach organów Rady,
- członkowie Rady wykonują swoją pracę społecznie, szczegółowy zakres ich zadań i obowiązków, na wniosek Przewodniczącego Zarządu Rady Rodziców określa uchwała Rady Rodziców.
Rozdział VII Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
§ 19
1. Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie działalności Żłobka z następujących źródeł:
- ze składek rodziców,
- z wpłat osób fizycznych i prawnych, organizacji, instytucji i fundacji,
- z dochodowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców.
§ 20
1. Wysokość składek rodziców ustala się na początku każdego roku funkcjonowania jednostki.
2. Wysokość składki na rzecz Rady Rodziców ustala w formie uchwały Zarząd Rady Rodziców.
3. Ustalona wysokość składki podlega indywidualnemu zadeklarowaniu jej wnoszenia przez każdego rodzica.
4. Pieniądze z Rady Rodziców przechowywane są na bankowym rachunku Rady Rodziców.
§ 21
1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na:
- zakup zabawek, pomocy dydaktycznych,
- opłacenie koncertów, teatrzyków, wycieczek, imprez okolicznościowych oraz upominków dla dzieci,
- finansowanie własnych projektów,
2. Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może być w części zależny od propozycji czy wskazania celów przez osoby wpłacające środki na rzecz Rady Rodziców. W takim przypadku Rada Rodziców nie może wydatkować środków na inne cele, bez uzyskania zgody ofiarodawców.
3. Rada Rodziców upoważnia Dyrektora Żłobka do dysponowania funduszem Rady Rodziców zgodnie z uchwałami Zarządu Rady Rodziców.
§ 22
1. Zarząd Rady Rodziców wyznacza skarbnika Zarządu Rady Rodziców do pełnienia bezpośredniego nadzoru nad dysponowaniem środkami finansowymi Rady Rodziców. Ustępujący Zarząd Rady Rodziców rozlicza się do dnia 10 września z działalności finansowej. Sprawozdanie podlega akceptacji Komisji Rewizyjnej. Po zaakceptowaniu sprawozdania zezwala się przedstawicielom grup na rozliczenie się przed ogółem rodziców.
2. Zarząd Rady Rodziców zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wpłat i przelewów.
3. Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada Rodziców poprzez wytypowane osoby: przewodniczącego, skarbnika oraz dyrektora.
4. Środki finansowe, które nie zostały wykorzystane w danym roku funkcjonowania placówki, pozostawione będą na rachunku oszczędnościowo – rozliczeniowym Rady Rodziców, do wykorzystania w następnym roku funkcjonowania placówki.
Rozdział VIII Postanowienia końcowe
§ 23
1. Rada Rodziców opracowuje projekt pracy Rady wraz z planem finansowym na dany rok funkcjonowania, z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy Żłobka.
2. W nowym roku funkcjonowania Przewodniczący Zarządu Rady Rodziców lub upoważniona osoba przekazuje przewodniczącemu Zarządu nowej Rady wszystkie sprawy (łącznie z finansowymi) związane z działalnością Rady Rodziców.
3. Członkowie Rady Rodziców zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy w sprawach, które poruszane są na posiedzeniach a mogą naruszyć dobra osobiste dzieci, ich rodziców a także pracowników Żłobka.
§ 24
Regulamin wchodzi w życie na podstawie Zarządzenia Dyrektora Żłobka.
email: marlena101@vp.pl tel.:667972750 , w dniu: 28‑09‑2020 09:53:34
email: zlobek@wojkowice.pl tel.:32 389 71 93 , w dniu: 28‑09‑2020 09:53:34
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|