Plan współpracy z rodzicami


PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

Rodzina i żłobek są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia.

Warunkiem dobrej współpracy jest ustalenie wspólnych reguł . Ustalenie ich wymaga odpowiedzi na pytanie, jak rozumiemy dobro dziecka i jakie w związku z tym spoczywają na nas zadania. Kontakt pracowników żłobka z rodzicami umożliwia, co niewątpliwie służy ujednoliceniu oczekiwań.

Najważniejszym wspólnym celem obydwu środowisk jest osiąganie przez dziecko maksymalnych możliwości rozwojowych. Aby podejmować efektywne działania w tym kierunku, niezbędna jest satysfakcjonująca obydwie strony współpraca- ustalenie wspólnych reguł, wspólne formułowanie celów i określenie zadań do wykonania.

Cel ogólny:

  • Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy ze żłobkiem i umożliwienie im udziału
    w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

Cele szczegółowe :

  • Dążenie     do               jednolitości               oddziaływań     wychowawczo-       opiekuńczych i dydaktycznych żłobka i środowiska rodzinnego.
  • Wszechstronny rozwój dziecka.
  • Stworzenie partnerskich relacji między rodzicami a pracownikami żobka w zakresie  odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i żłobka.
  • Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.
  • Angażowanie rodziców w prace użyteczne na rzecz żłobka.
  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
  • Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w żłobku.
  • Współudział pracowników żłobka i rodziców w rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych
  • Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem żłobka.

 

Realizacja:

Lp.

Zadania

Sposób realizacji

1.

Poznanie dzieci i ich środowiska

  • Przeprowadzanie wywiadów i rozmów w celu oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych;
  • Rozmowy indywidualne, konsultacje, odbywane z inicjatywy pracowników żłobka i rodziców: dzielenie się osiągnięciami i niepowodzeniami dziecka, bieżące informacje z życia grupy i o dziecku, rozwiązywanie zaistniałych problemów dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
  • Uzupełnienie dokumentów, uzyskanie odpowiednich zgód i oświadczeń

2.

Zachęcanie               rodziców             do współdziałania

  • Opracowanie planu współpracy żłobka z rodzicami i przedstawienie rodzicom na zebraniu.
  • Zapoznanie rodziców z dokumentacją żłobka.
  • Systematyczne prowadzenie kącików grupowych: aktualizowanie prac plastycznych dzieci, prezentacja zamierzeń dydaktyczno- opiekuńczych i wychowawczych, nauczanych piosenek, wierszy,
  • Prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców:

umieszczanie informacji o planowanych uroczystościach, imprezach, zajęciach:, wywieszanie artykułów dotyczących zdrowia, wychowania i rozwoju, podziękowań za współpracę.

  • Zachęcenie do systematycznego odwiedzania strony BIP żłobka.
  • Udział rodziców w organizacji planowanych zajęciach konkursach, uroczystościach.
  • Pozyskiwanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań rodziców oraz poznanie opinii na temat funkcjonowania placówki, poprzez różnorodne formy kontaktów z rodzicami: wywiad, ankieta, skrzynka kontaktowa.

3.

Zachęcanie rodziców do udziału w uroczystościach, zajęciach otwartych, spotkaniach grupowych.

  • Zapraszanie rodziców na okolicznościowe uroczystości ogólnożłobkowe i grupowe; wspólna zabawa.
  • Organizowanie zebrań, zajęć otwartych, warsztatów dla rodziców oraz dni otwartych w żłobku,
  • Zachęcanie rodziców do czytania dzieciom czy prezentacja ciekawych zawodów
  • Udział rodziców i dzieci w dniach adaptacyjnych
  • Udział rodziców w akcjach charytatywnych.

4.

Pedagogizacja rodziców.

  • Popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rodziców,
  • Informowanie rodziców o kierunkach pracy żłobka i zamierzeniach wychowawczo- opiekuńczo- dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym
  • Organizacja spotkań grupowych– rozmowy dotyczące osiągnięć dzieci, problemów wychowawczych i innych wynikających z inicjatywy i zainteresowań rodziców.
  • Prowadzenie rozmów indywidualnych dotyczących funkcjonowania dziecka w grupie i jego osiągnięć.
  • Organizacja warsztatów dla rodziców.
  • Prowadzenie gazetki dla rodziców i dzieci.

Zamierzone rezultaty:

 

Korzyści dla rodziców:

Korzyści dla pracowników:

  • Mają więcej informacji o dziecku, lepiej je poznają.
  • Czują się bezpiecznie, wiedząc, że w każdym momencie spotkają się ze zrozumieniem i zainteresowaniem pracowników żłobka.
  • Mają możliwość zwiększenia swoich kompetencji wychowawczych, w sytuacjach kryzysowych mogą sprawniej udzielić pomocy dziecku.
  • Czują się ważnymi osobami, partnerami w wychowaniu.
  • Są śmielsi w proszeniu o pomoc i dzieleniu się trudnościami.
  • Więcej wiedzą o dziecku, łatwiej im się pracuje.
  • Czują się bezpieczniej, wiedzą, że ich praca znajduje zrozumienie, że nie działają w próżni.
  • W trudnych sytuacjach mogą liczyć na współpracę rodziców.
  • Czują się docenieni, traktowani jak partnerzy.
  • Są śmielsi w proszeniu o pomoc i dzieleniu się trudnościami.
Informacja wytworzona przez:
Marlena Pawłowska - Kyrcz
email: marlena101@vp.pl tel.:667972750
, w dniu:  15‑02‑2024 14:29:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Marlena Pawłowska - Kyrcz
email: marlena101@vp.pl tel.:667972750
, w dniu:  15‑02‑2024 14:29:00
Data ostatniej aktualizacji:
16‑02‑2024 07:21:23
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie